עיתונליסט – פרק #2 – מתווה החילוץ של אל על

שלום חברים,

מוזמנים להאזין לפרק השני של עיתונליסט על המתווה של משרד האוצר לחילוץ של אל על.
האם המדינה בכלל צריכה לחלץ חברת תעופה? ואם כן, כמה זה יעלה לנו?
מה לא תקין בהתנהלות של המנכ"ל ושל יו"ר הדירקטוריון? ומה יהיה עם העובדים?

לקבלת עדכונים על פרקים חדשים לחצו על כפתור "הצטרף כמנוי" שמופיע בערוץ.

האם בכלל צריך לחלץ את אל על?
בעיני, זה מוזר שהשאלה הזאת נחשבת ללגיטימית, אבל אף אחד לא מעלה ספקות בכל פעם שהמדינה מצילה מפעל כושל סדרתי.
כלומר, מצד אחד, אנחנו מקבלים כמובן מאליו ובשוויון נפש מענקים שהמדינה נותנת לעסקים שלא יכולים להציג רווח אפילו באקסל,
ומצד שני, אנחנו מתקשים לעכל תמיכה ממשלתית בחברה שלפני משבר הקורונה ייצרה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת.

למה זה קורה?
זה קורה כי קל לנו להבין סיוע לחלש בפריפריה, ולעומת זאת עזרה לחזק מרמת שרון יוצרת אצל האדם הסביר דיסוננס.
אם אתם לא מבינים על מה אני מדבר,  אז בואו תראו רגע את הדוגמא (הלא מייצגת) של מנכ"ל אל על, גונן אושיסקין, ושל יו"ר הדירקטוריון אלי דפס.


לטובת המאזינים, הנה כמה מהנתונים שהזכרתי אותם בפרק וקישורים רלוונטיים מרחיבי דעת:

המתווה העדכני של משרד האוצר לחילוץ של אל על (ההדגשה שלי)

"להלן עיקרי המתווה, כמפורט במכתב: ההלוואה שהחברה תיטול ממממנים, ואשר תובטח במרביתה בערבות של מדינת ישראל, תופחת לסך של 250 מיליון דולר. בנוסף, החברה תבצע הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר והמדינה תתחייב לרכוש את המניות שלא יירכשו בהנפקה. ככל שהמדינה תרכוש מניות כאמור, הן יופקדו בידי נאמן אשר תפקידיו וסמכויותיו ייקבעו על ידי המדינה עד למועד ההנפקה וייקבע מועד שעד אליו הנאמן ימכור את המניות, וכן אופן ביצוע המכירה. במכתב צוין כי המתווה כפוף להסכמת החברה, לאישור הממשלה וועדת הכספים של הכנסת. כן צוינו במכתב תנאים אשר המתווה כפוף להם, לרבות חתימה על הסכמים קיבוציים עם העובדים אשר ישקפו התייעלות נדרשת. מטבע הדברים טעון המתווה גם הסכמה בין המדינה למממנים על תנאי ערבות המדינה וההסדרים ביניהם."


הדיווח על המכתב שהדירקטוריון של אל על שלח למשרד האוצר עם ההתאמות שהוא מבקש להכניס במתווה (ההדגשה שלי)

"בעניין מתווה נוסף שנשלח לחברה על ידי מנכ"ל משרד האוצר ואשר כולל שילוב של הלוואה והשקעה הונית (המתווה המשולב) ובהתייחס לפרסומים כאמור בכלי התקשורת, מבהירה החברה כי לא הודיעה למשרד האוצר על דחיית המתווה המשולב. החברה שלחה אתמול למשרד האוצר הצעות להתאמות במתווה המשולב, אשר להבנת החברה יש בהן כדי לתת מענה לקשיים שרואה החברה במתווה המשולב, כפי שהוצע. בכוונת החברה להמשיך את הדיונים עם משרד האוצר בנושא קבלת הסיוע מהמדינה ולהמשיך את הבחינה של מתווי הסיוע הרלוונטיים."


השכר החודשי (ברוטו) של בכירי אל על, לפני ואחרי הפחתה של 20%

כשהמנכ"ל נהנה משכר שקרוב ל-100 אלף שקל בחודש, וזה אחרי הפחתה של 20% –
אין פלא שהציבור מרגיש בנוח עם להציל את טוראי ריאן, אבל לא מתלהב לחלץ את "גנרל אוסישקין".

אל על שכר בכירים ברוטו


התפלגות עובדי אל על לפי תחומים

אל על מעסיקה, נכון לסוף 2019, 6,303 עובדים. מקצתם "גנרלים" כמו אוסישקין ודפס, ומרביתם "טוראים".
המתווה לחילוץ של אל על נועד, בין היתר, לשמור על מקור פרנסתם של אלפי עובדים.

אל על מספר העובדים

 

בשרוה התחתונה –
לדעתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להציל את אל על צריכה להתבצע, אבל לא בכל מחיר.
כדי להפחית את העול על קופת המדינה, מתווה החילוץ נדרש לכלול הרתמות של בעלי המניות ושל העובדים שלמענם הוא גובש.

שבת שלום,
יניב רחימי



תכנים חדשים בבלוג אג"ח פתוחים באופן בלעדי במשך שבוע רק לחברים במועדון אג"ח – CluBond.
הצטרפו למועדון אג"ח – CluBond וקבלו גישה לתכנים מקצועיים ועדכונים על פוסטים חדשים.

שלב ראשון: מוסיפים לאנשי הקשר בנייד את המספר 0504-233-113.
שלב שני: שולחים הודעת וואטסאפ עם שם מלא ועם המילה "צרף".
שלב שלישי: מקבלים הודעת אישור בוואטסאפ עם קוד הגישה.


אין לראות בפוסט זה ייעוץ / שיווק השקעות המותאם אישית וספציפית ללקוח תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים. האמור לעיל הנו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה.

תגובות