מטומי – שלוש מחשבות בעקבות אספת מחזיקי אגרות החוב

זה לא כל כך נעים לראות גן סגור, והרבה יותר מכך לראות קומה שלימה ריקה מעובדים וחללי אופן ספייס מיותמים.
ביקור במשרדי מטומי, שבהם התקיימה אתמול אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה, מעיד כאלף עדים על מצבה העגום של החברה.
שלוש מחשבות על מטומי, ההנהלה, בעלי המניות, מחזיקי אגרות החוב, הגופים המוסדיים, ובעיית הנציג.


1. מה בחורה כמוך עושה במקום כזה?

עובדה 1: במצגת של מטומי, שפורסמה בינואר 2018 (ערב הנפקת האג"ח), נכתב בשקף מספר 18:

"Mobfox: צפויה לייצר הכנסות בהיקף של כ-50 מיליון דולר לפי קצב של פעמיים הכנסות של חציון ראשון (2 * 1H2017).
על-פי מכפילי עסקאות של חברות דומות, Mobfox משקפת שווי הגבוה מ- 75 מיליון דולר".

עובדה 2: בדיווח של מטומי מנובמבר 2018 (לפני שבועיים), נכתב:

"Matomy Media Group Ltd. today announced that it signed an agreement to sell in-app advertising platform Mobfox to Tightline Holdings Limited, part of the Teddy Sagi group, for a total consideration of $7.5M in cash."

איך קרה הדבר, שהחברה הבת של מטומי, Mobfox, שהשווי שלה (על פי מכפילי עסקאות של חברות דומות) היה גבוה מ-75 מיליון דולר, נמכרה תוך פחות משנה בתמורה ל-7.5 מיליון דולר בלבד?

מנכ"ל מטומי, ליעם גלין, תלה את האשם בשינויים החדים בשוק הפרסום באפליקציות.
שוק שבו התחזקות השליטה הכמעט בלעדית של גוגל ופייסבוק הביאו את מטומי למסקנה כי גם בשנת 2018 מובפוקס לא תניב רווח.

מטומי פועלת בשוק תנודתי מאוד והיא, כמו יתר החברות בתחום הפרסום הדיגיטלי, חשופה לקפריזות של ענקיות האינטרנט.
חברה כמו מטומי לא מתאימה לשוק האג"ח, ושוק האג"ח לא מתאים לה.

(בתמונה: שקף מספר 7 מתוך המצגת של מטומי שפורסמה בינואר 2018. התחזיות הוורודות התבדו והתחלפו במציאות קודרת)

מטומי גרף פרסום דיגטלי


2. הכתובת על הקיר – מבבילון, דרך סומוטו, ועד פריון

מטומי נכנסה להסדר חוב תוך פחות מעשרה חודשיים מאז שהיא הנפיקה את אגרות החוב שלה וגייסה כ-100 מיליון שקל.
אפשר להבין את הכעס של נציגי הגופים המוסדיים כפי שזה בא לידי ביטוי במהלך האסיפה הסוערת שהתקיימה אתמול.
טוב שהגופים המוסדיים נלחמים עבור המשקיעים והחוסכים שלהם.

ויחד עם זאת, ומבלי לגרוע כמלוא הנימה מאחריותה של הנהלת מטומי למצב של החברה, המוסדיים לא יכולים לרחוץ בנקי כפיהם.
החל מהקריסה של בבילון ב-2013 בעקבות ההודעה של גוגל על כך שהיא לא תחדש את החוזה אתה;
דרך הפחתת התחזיות של סומוטו שסובלת מתחרות בתחום הפרסום בוידאו;
ועד לפריון שאיבדה 90% משוויה ב-5 השנים האחרונות –
הרגישות של חברות הפרסום באינטרנט היא בגדר סוד ידוע לכל.
וזה לא מקרי שהמניות של החברות האלו נסחרות במכפיל חד ספרתי נמוך.

כשחברת מטומי באה לרוד-שואו, המוסדיים היו צריכים לדרוש פרמיה על הסיכון המובנה בפעילות החברה.
לחלופין, היה עליהם להראות להנהלת מטומי את הדלת, לא לפני שהם מזמינים לחבריה מונית ספיישל היישר לכתובת של המתחרים.


3. סמי תותח – יו"ר ובעל מניות

באסיפת מחזיקי האג"ח של מטומי נכחו המנכ"ל, ליעם גלין, והיו"ר, סמי תותח מקרן ויולה שמחזיקה ב-9.8% מהמניות של מטומי.
זה די נדיר שיו"ר ובעל מניות גדול בחברה שמגיעה להסדר חוב מופיע באסיפת מחזיקי אג"ח ועונה לשאלות הנושים.

תותח, שמחזיק בעת ובעונה אחת שני כובעים (בעל מניות ויו"ר) הוא הוא דוגמא מצוינת לבעיית הנציג.
בדצמבר 2017 מטומי קיבלה מכתב תמיכה ממספר בעלי מניות מהותיים בחברה.
סוגיית תוכן מכתב ההתחייבות, תחולתו והיקפו עלתה לאור הקריסה בשווי השוק של מטומי והזינוק בתשואות האג"ח של החברה.

מה זאת אומרת "עלתה סוגייה"?
זה צמד מילים שבא לכבס מחלוקת בין החברה (שרוצה וצריכה כסף) לבעלי המניות (שפחות).
כדי להתמודד עם המחלוקת ("הסוגייה") מטומי הקימה ועדה עצמאית של הדירקטוריון שתבחן את השאלה הבאה:
האם על פי מכתבי התמיכה בעלי המניות מחויבים להזרים מימון לטובת התשלום ל-Rainmaker – בעלת מניות המיעוט (10%) בחברה הבת Team Internet?

במצגת שמטומי פרסמה לקראת קיומה של אסיפת מחזיקי האג"ח צוין שבמסגרת עבודתה, וועדת הדירקטוריון של מטומי שכרה את שירותיו של משפטן חיצוני, עצמאי, בכיר ובעל שם לקבלת חוות דעת.
מי הוא אותו משפטן בכיר? במטומי סרבו לשתף את הנושים בשמו של המשפטן בעל השם.

כשתותח נשאל מה עמדת בעלי המניות ביחס ל"סוגייה", תשובתו הייתה שהוא הגיע לאסיפה כיו"ר ולא כבעל מניות.
סמי תותח נדרש לדאוג בעת ובעונה אחת לשני צדדים עם אינטרסים מנוגדים:
בעלי המניות שרוצים למזער את התמיכה שלהם במטומי, והחברה שרוצה למקסם את התמיכה שהיא מקבלת מבעלי המניות שלה.

איך מחזיקי האג"ח של מטומי יכולים לפתור את בעיית הנציג?
פשוט, בשלב הראשון – למנות נציג מטעמם לדירקטוריון של מטומי.
זה לא חייב להיות דירקטור, וניתן להסתפק במשקיף שיהיה מעורב בתהליכים ויוודא שהאינטרס של הנושים לא נפגע.

סופ"ש מצוין
יניב רחימי

לקבלת עדכונים בוואטסאפ על תכנים חדשים בבלוג אג"ח:
א. הוסיפו לאנשי הקשר את המספר 0504-233-113
ב. שלחו הודעת וואטסאפ עם שם מלא והמילה "צרף"


אין לראות בפוסט זה ייעוץ / שיווק השקעות המותאם אישית וספציפית ללקוח תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים. האמור לעיל הנו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה.

תגובות