רבעון שלישי – ירידה בהוצאות המימון

רבעון שלישי - ירידה בהוצאות המימון
עונת הדוחות נמצאת בעיצומה והחלטתי לקחת פסק זמן קצר כדי לשתף אתכם בתופעה מעניינת.
הדוחות הכספיים לרבעון השלישי מצביעים על מגמה מובהקת של ירידה בהוצאות המימון בהשוואה לרבעון המקביל.
הנה כמה דוגמאות לתופעה שמאפיינת את הדוחות של Q3/2017:

הוצאות מימון רבעון שלישי 2017

כן, ברור שמחזורי החוב בריביות נמוכות עושים את שלהם ותורמים לירידה בהוצאות המימון.
אבל זאת לא הסיבה המרכזית לתופעה שכל כך בולטת בדוחות של הרבעון השלישי.

רבעון שלישי 2017: ירידה של 0.5% במדד המחירים לצרכן

הגורם המרכזי שאחראי לירידה בסעיף הוצאות המימון ברבעון השלישי של 2017 הוא מדד המחירים לצרכן.
ב-Q3/2017 המדד ירד ב-0.5%, בעוד שב-Q3/2016 הוא עלה ב-0.4%, כך שהפער בין שני הרבעונים מגיע ל-0.9%.

מדד המחירים לצרכן - רבעון שלישי

השאלה המתבקשת היא, מה הקשר בין המדדים של החודשים יוני-אוגוסט, לבין דוחות הרבעון השלישי, שמציגים את התוצאות של החודשים יולי-ספטמבר? הרי אין חפיפה בין התקופה של המדדים לתקופת הדיווח.
ההסבר לכך די פשוט והוא קשור לעיתוי שבו מתפרסם מדד המחירים לצרכן.

מדד ידוע VS מדד בגין

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת את נתוני מדד המחירים לצרכן ב-15 לכל חודש.
כך לדוגמא, מדד חודש ספטמבר מתפרסם רק ב-15 באוקטובר.

המשמעות היא שב-30 בספטמבר, היום האחרון ברבעון השלישי, המדד הידוע האחרון הוא זה של אוגוסט (פורסם ב-15 בספטמבר).
זאת הסיבה לכך שעל פי כללי החשבונאות, בהכנת הדוחות לרבעון השלילי המדדים הרלוונטיים הם אלו של יוני-אוגוסט.
מה עם מדד ספטמבר? הוא כבר יופיע במסגרת הדוח הכספי לרבעון הרביעי, ביחד עם מדדי אוקטובר ונובמבר.
מדד דצמבר, אתם כבר יכולים להבין לבד, יופיע בדוחות של הרבעון הראשון, ביחד עם מדדי ינואר ופברואר.

רבעון רביעי 2017 – התמונה צפויה להתהפך

על פי ההערכות בשוק מדד נובמבר 2017 צפוי להיות סביב 0.1%- (יתפרסם רק ב-15 בדצמבר).
כך שאם לא יהיו הפתעות גדולות, המדד המצטבר לחודשים ספטמבר-נובמבר 2017 צפוי להסתכם ב-0.3%, לעומת 0.3%- בתקופה המקבילה אשתקד. המשמעות היא שברבעון הרביעי 2017 אנחנו צפויים לראות עליה בהוצאות המימון של החברות שההתחייבויות שלהן צמודות למדד המחירים לצרכן.

מדד המחירים לצרכן - רבעון רביעי

עד כאן לפעם זאת.
אני חוזר לדוחות (פרטנר וסלקום מעניינים במיוחד).
שיהיה יום נפלא
יניב רחימי

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של בלוג אג"ח

 


אין לראות בפוסט זה ייעוץ / שיווק השקעות או תחליף לייעוץ / שיווק השקעות המותאם אישית וספציפית ללקוח תוך התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים. האמור לעיל הנו למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. לכותב אין עניין אישי בנושא הכתבה.

תגובות